DUNAJ – SLEDENJE NA DELOVNEM MESTU
V okviru projekta Erasmus+ smo se učitelji Gregor Marguč, Lidija Plevčak, Simona Sever Punčoh, Silvija Tintor in Matjaž Apat 12. maja 2024 odpravili na Dunaj, kjer smo na Višji zvezni šoli za gospodarske poklice (Höhere Bundeslehranstalt für wirtschaftliche Berufe (HLW10), Reumannplatz 3, 1100 Dunaj) od 13. do 17. maja 2024 opazovali pouk nemščine, angleščine, španščine, ekonomskih predmetov in športa ter se seznanili z avstrijskim šolskim sistemom.
V ponedeljek zjutraj nas je sprejela direktorica dr. Elke Hochfellner in skozi vodeni ogled predstavila šolo gostiteljico. HLW10 je institucija, ki jo obiskuje narodnostno zelo raznolika skupina mladostnikov, starih od 14 do 19 let. V šolo je vpisanih okoli 500 udeležencev izobraževanja. V tri- in petletnem programu se mladi pripravljajo na neposredni vstop v poklicno življenje predvsem s področja poslovodstva in gastronomije, šola pa ponuja tudi izobraževanje oz. tečaje s področja digitalne medijske produkcije, socialnih kompetenc in športnega trenerstva.
Učitelji Ekonomske šole Celje, razdeljeni po predmetnih področjih, smo od ponedeljka do petka opazovali pouk izbranih predmetov. Raznoliki razredi so ponudili zanimiv vpogled vsem, ki smo hospitirali pri pouku materinščine (nemščine) in tujih jezikov (angleščine in španščine). Šola gostiteljica pri učenju tujih jezikov sodeluje z naravnimi govorci, ki aktivno prispevajo k razvijanju sporazumevalnih kompetenc. Pouk ekonomskih predmetov je podoben kot v slovenskih srednjih šolah. Vseeno pa bi izpostavili trgovanje na borzi kot obliko skupinskega učenja prek portala myonvista.de in nekoliko več spoznavanja računovodske teorije. Pouk športa je zaradi prostorskih pogojev osredinjen bolj na elementarne športne igre oz. teorijo športa v programu športnega trenerstva.
S kolegi, zaposlenimi v šoli gostiteljici, smo se pogovarjali tudi o vsakdanjih temah, povezanih z izobraževanjem. Tako smo izvedeli, da je tedenska učna obveznost učiteljev splošnoizobraževalnih in strokovnih predmetov v Avstriji enaka kot v Sloveniji, to je 20 ur, medtem ko morajo učitelji praktičnega pouka oz. veščin v razredu tedensko opraviti od 22 do 24 ur. Precej učiteljev je na lastno željo zaposlenih za krajši delovni čas (t. i. die Teilzeit), kar je v severni sosedi nekaj povsem vsakdanjega. V zadnjem obdobju se javno šolstvo na Dunaju sooča tudi s pomanjkanjem kadra, saj je ogromno zaposlenih zapustilo učiteljske vrste. V oddelkih 1. letnika je v povprečju sicer 29 dijakov, v višjih pa je ta številka praviloma prepolovljena. Podobno kot v Sloveniji se tudi v Avstriji v javnih šolah soočajo s precejšnjo odsotnostjo dijakov, kar smo doživeli tudi med senčenjem. Razred, v katerem so dan prej bili tako rekoč vsi, je bil naslednji dan skoraj prazen.
Ker smo bili v Avstriji v času mature oz. zaključnih izpitov, nas je vodstvo šole gostiteljice sredi tedna prijazno povabilo na praktični del zaključnega izpita iz gastronomije, na katerem so mladi dokazali spretnosti, ki so jih pridobili skozi triletno izobraževanje.
Po opazovanju pouka smo vsako popoldne spoznavali še znamenitosti avstrijske prestolnice. Ogledali smo si strogo mestno središče in znamenito Koroško ulico, Hofburg, Hundertwasserjevo hišo, palači Schönbrunn in Belvedere z vrtovi ter se podali še na dolgo nakupovalno ulico Mariahilfer Strasse.
Senčenje na delovnem mestu je dragocena priložnost, ki z aktivnim opazovanjem, mreženjem in medkulturno izmenjavo udeležencem omogoča, da razširijo svoje védenje in pridobijo nove veščine, ki jih lahko uporabijo pri nadaljnjem delu.
IZOBRAŽEVANJE NA ISLANDIJI
Izobraževanje Erasmus+ za učitelje na področju informacijske in komunikacijske tehnologije (IKT), ki sva se ga udeležili Ana Marija Gračnar in Barbara Kvas, in izobraževanje z vsebinami kulturne dediščine ter trajnostnega življenjskega sloga, povezanega z lokalnim okoljem v Reykjaviku, ki sva se ga udeležili Jasmina Bornšek in Antonjana Šuc Kolenc, od 21. do 27. 4., sta bili osredinjeni na razvoj strokovnih kompetenc učiteljev pri uporabi tehnologije v izobraževalnem okolju in ohranjanju kulturne dediščine v lokalnih okoljih.
Navidezna resničnost (VR), umetna inteligenca (AI) in različne aplikacije za ustvarjanje iger, kvizov, video- in avdioposnetkov so svet bodočih generacij. Prav je, da v ta svet vstopimo tudi učitelji. Z orodji, ki so na voljo, si lahko pomagamo, da našim mladim približamo teme na njim razumljivejši način.
Erasmusovo izobraževanje za učitelje v Reykjaviku nama je s kolegico omogočilo pridobivanje naprednih znanj in veščin na področju informacijske in komunikacijske tehnologije. Pridobili sva vpogled v najnovejše trende IKT-ja v izobraževanju ter razvijali sposobnosti za učinkovito integracijo nove tehnologije v učni proces.
Spoznali sva aplikacije za kreiranje kvizov in testov (Pollev, Genially, Puizizz, plickers, Nearpod …), ki so vsekakor uporabne za popestritev pouka in dinamično podajanje snovi. Z orodji za navidezno resničnost (Virtuali-tee, Merge explorer, Halo ar …) si lahko pomagamo, da dijaki teme, ki se jim zdijo abstraktne, spoznajo z vizualizacijo v
3D-načinu. Naučili pa sva se tudi ustvarjati kode QR (Me-qr).
Dejstvo je, da danes obstajata dva svetova: realni svet in svet socialnih omrežij. Zato je kreiranje in urejanje predstavitev, fotografij in videoposnetkov zelo zaželena veščina. Predstavili so nam orodja, ki so nam lahko v pomoč, kot so Copilot images, Capcut, Canva …
Jasmina Bornšek in Jana Šuc Kolenc sva skrivnosti Islandije odkrivali na dobro pripravljenih strokovnih ekskurzijah, kjer sva si ogledali glavne naravne znamenitosti, obiskali muzeje, ki so naju popeljali skozi zgodovinski razvoj dežele, na predavanju prisluhnili domorodcu Einerju in sodelovali na delavnicah, kjer sva pridobljeno znanje in izkušnje skušali prezrcaliti v lastno okolje. Pridobili sva nova znanja na različnih področjih, kot so zgodovina, književnost, geografija in ekologija, uživali v starih islandskih sagah in obiskali osupljive kraje na otoku.
Imeli sva priložnost videti in razumeti, kako na Islandiji ohranjajo naravo, in premisliti, kako po vrnitvi domov pripraviti smernice za delo z dijaki za poučevanje trajnostnih vsebin na podlagi islandskih izkušenj.
Tovrstno izobraževanje je hkrati tudi povezovanje in sodelovanje med udeleženci različnih držav, kar omogoča izmenjavo najboljših praks, strokovno sodelovanje in povezave, ki bodo v prihodnosti osnova za nove izmenjave in širjenje evropske zavesti.
Poleg tega pa so takšna izobraževanja poligon za urjenje v komunikaciji v tujem jeziku in spoznavanje kulturnih, zgodovinskih in naravnih znamenitosti dežele, v kateri izobraževanje poteka. Islandija, znana tudi kot »dežela ledu in ognja«, je očarljiva nordijska država, ki slovi po svoji osupljivi naravni lepoti, sestavljena iz vulkanskih pokrajin, gejzirjev, ledenikov in slikovitih fjordov. Reykjavik, glavno mesto Islandije, je živahno mesto, ki ponuja bogato kulturno in umetniško sceno ter moderne tehnološke inovacije. Znana je tudi po svoji bogati zgodovini, ki sega v čase vikinških naselbin, in svoji edinstveni kulturi, ki vključuje tradicionalno islandsko literaturo, glasbo in umetnost.
Ne smemo pa zanemariti pomena mreženja z ostalimi udeleženci in izmenjave izkušenj ter najnovejših pedagoških pristopov. Vse opisano zagotovo vpliva na izboljšanje kakovosti poučevanja in učenja na lokalni ravni.
BARCELONA – SLEDENJE NA DELOVNEM MESTU
V Barceloni sva tudi spremljevalki Jasmina Bornšek in Polona Kramer izpopolnjevali svoje znanje. Vsaka je opravila tridnevno senčenje na delovnem mestu, ki je potekalo v različnih izobraževalnih organizacijah. Najprej sva spremljali delo mentorice Nexgen, ki je moderirala delo dijakinj. Cilji senčenja so bili razumeti in sodelovati pri metodologijah, ki jih uporabljajo. Ostala dva dni sva preživeli v odkrivanju inovativnih učnih pristopov v učnem laboratoriju Teamlabs, učnem centru Learnlife in v centru za kodiranje Campus 42.
Učiteljici sva dobili vpogled v Nexgenovo metodologijo sodelovalnega učenja, pridobili praktične izkušnje s timskim delom, z vključevanjem in učinkovitim vodenjem skupin, se naučili, kako jasno komunicirati in spodbujati razprave ter izboljšati skupinsko dinamiko med vodenjem, ter pridobili znanje za razvijanje sposobnosti za spopadanje z izzivi prihodnosti.
Vsekakor bova nove načine in pristope inovativne pedagogike vključili v svoje pedagoško delo in o tem poučili tudi svoje kolege.
VALENCIA – SLEDENJE NA DELOVNEM MESTU
V začetku novembra sva Ana Marija Gračnar in Barbara Kvas obiskali srednjo šolo IES Distrito Marítimo v Valencii, ki izobražuje učence na sekundarni ravni.
Predstavili so nama program dela na šoli. Z ravnateljem šole in drugim vodstvenim kadrom smo spregovorili o poteku poučevanja in primerjali delo na šoli gostiteljici ter naši šoli. Gostitelji so nama razkazali šolo, ki je zelo velika, saj jo obiskuje okoli 1100 dijakov, starih od 12 do 20 let.
Obisk je bil v obliki senčenja, kar pomeni, da sva opazovali pouk pri različnih predmetih in v različnih razredih. Senčenje v šolstvu se običajno nanaša na prakso; učitelj preživi določeno obdobje opazovanja in sodelovanja v šoli ali učilnici pod vodstvom izkušenega učitelja ali mentorja. S sodelovanjem pri senčenju lahko učitelji pridobijo nove perspektive in ideje, saj lahko vidijo, kako drugi razmišljajo in delajo v razredu.
Obisk šole in pouka je bil za naju izjemna izkušnja. Primerjali sva lahko šolska sistema, način poučevanja, opazovali komunikacijo med dijaki in učitelji, predvsem pa vadili komunikacijo v angleškem in španskem jeziku. Sodelovanje pri senčenju naju je spodbudilo k refleksiji lastne prakse; ko opazuješ druge učitelje, lahko razmišljaš o svojem lastnem poučevanju in prepoznavaš priložnosti za izboljšanje.
Seveda je senčenje namenjeno tudi mreženju učiteljev in navezovanju novih stikov. V Španiji je bilo to enostavno zaradi njihove dostopnosti, odprtosti in temperamenta.
Z veseljem bova ponovili senčenje še v kakšni drugi državi.
IZOBRAŽEVANJE V ITALIJI
V tem šolskem letu sem se v okviru projekta ERASMUS+ prijavila v program JOYFUL ENGLISH – tečaj angleščine za učitelje. Potekal je od 25. 9. do 1. 10. 2023 v vili Gabriella International, kjer je tudi sedež podjetja JUMP in C.T.E v okrožju La cittadella v mestu Soverato. Na tej lokaciji je bilo nastanjenih 19 učiteljev iz sedmih različnih evropskih držav, ki smo se prijavili na različne tečaje.
V naslednjih dneh sem imela intenzivne treninge poglabljanja angleškega jezika s trenerko Roberto Muratore z različnimi praktičnimi metodami. Prek teambuildinga smo tečajniki vadili usvojene kompetence pri pouku in na tak način spoznavali lokalno kulturo, tradicijo in zgodovino.